5 socialmedia-tips voor MKB’ers

apr 5, 2019

Een bedrijf dat wil groeien moet veel dingen doen. Ook het inzetten van social media is hier vaak onderdeel van. Maar hoe zorg je ervoor dat je content plaatst waarin de doelgroep geïnteresseerd is? En hoe zorg je ervoor dat je op het juiste moment met de juiste content aanwezig bent?  Ben jij als MKB’er van plan om (meerdere) succesvolle socialmediaplatformen succesvol in te zetten? Deze 5 tips helpen jou op weg! 

Amy Verhage

Amy Verhage

Stagiaire Online Marketing

 

Tip 1: Bestudeer je concurrenten 

Je concurrenten bestuderen is noodzakelijk bij het opstarten van een nieuw socialmedia-account. Dit doe je niet alleen om te weten wat wel en niet geschikt is voor je bedrijf, maar ook zodat je kunt zien waar de volgers van je concurrent in geïnteresseerd zijn. Zijn je concurrenten actief op een specifiek platform zoals Instagram, Facebook of Twitter? Richten ze zich op de promotie van producten en/of diensten? Of vertellen ze juist de geschiedenis van hun bedrijf? Er zijn genoeg mogelijkheden waar jouw concurrenten jou onbewust al flink bij kunnen helpen. Bekijk daarom regelmatig de accounts van je concurrenten. Zo kom je erachter waar jouw volgers in geïnteresseerd zijn en wat jij anders zult moeten gaan doen. Doe je dit goed en maak je jouw socialmedia-account interessant, dan zal het aantal volgers toenemen. En dat betekent dus ook meer naamsbekendheid voor jouw bedrijf.

 

Tip 2: post regelmatig en blijf actief

Door regelmatig op alle social media-kanalen te posten met relevante content, weten volgers dat jouw bedrijf online actief is. Hierdoor zijn zij eerder geneigd om jou te blijven volgen, je account te bekijken en je foto’s en berichten te liken. In sommige gevallen helpt het om je bedrijf informeler te profileren en soms humoristische berichten te plaatsen, waardoor volgers zich sneller op hun gemak voelen. Door het bijhouden van een contentagenda zorg je ervoor dat je meer tijd hebt om de berichten goed voor te bereiden, zodat jouw berichten van goede kwaliteit blijven.

Extra tip: vergeet niet dat social media een langetermijninvestering is. Er moet consistent gepost worden. Het is namelijk vrij normaal dat het enkele maanden duurt voordat je bekendheid krijgt. Daar is niks mis mee. 

Tip 3: interesse wekken

Oké, dus je post regelmatig en gestructureerd. Maar wát post je dan? Wek interesse door bijvoorbeeld aanbiedingen, giveaways, interessante weetjes, maar ook een stukje geschiedenis van je bedrijf te delen. De content moet bij jouw bedrijf blijven passen, maar houd het wel afwisselend genoeg.

Je hebt misschien al gemerkt dat accounts zonder afscherming mensen sneller aantrekken. Berichten van deze accounts zijn gemakkelijker te delen (omdat iedereen het bericht kan zien) en je hoeft het account niet gelijk te volgen om de content te zien. Wil jij de drempel om te volgen zo laag mogelijk maken voor je volgers, dan is een open account een must.

 

Tip 4: betrek je volgers

Interactie, interactie, interactie! Betrek volgers bij beslissingen die je maakt, maar óók bij berichten die je post. Reageer op hun vragen, like reacties, creëer een poll. Maak jouw bedrijf uniek. Als volgers het idee hebben dat ze gehoord worden, is de kans groter dat ze naar jouw account gaan dan naar die van je concurrent, waar hun mening er niet toe doet.

Winacties doen het vrijwel altijd goed. Doordat volgers berichten liken en delen, vergroot dit de naamsbekendheid voor je bedrijf, worden je berichten eerder gezien, en krijg je meer volgers. Let er alleen wel op dat je dit niet te vaak doet. Als het niet past bij jouw bedrijf, wil je niet alléén maar winacties op je socialmedia-accounts zetten. Daarnaast wordt het afgestraft door Facebook. Zij laten op basis van de kwaliteit van je berichten, de bekendheid van je account én hashtags die je gebruikt, de post aan jouw volgers zien. Bij te veel promoties worden je berichten door het algoritme als vervelend of zelfs als spam gezien. Hierdoor worden ze minder snel op de webfeed of tijdlijn van je volgers weergegeven. Dat wil je natuurlijk niet.

Tip 5: promoot je socialmediapagina’s

Iedereen moet ergens beginnen. Om onder de aandacht bij potentiële klanten te komen is het slim om al een aantal volgers op je account en een aantal likes op je berichten te hebben. Dit kun je eenvoudig doen door dit  aan je huidige netwerk te vragen. Zorg ervoor dat werknemers, vrienden, collega’s  of andere bekenden je berichten liken, delen en je accounts volgen.

Promoot je socialmedia-accounts ook vanuit andere kanalen. Publiceer een link van elk account op jouw website, maar promoot de kanalen ook via andere berichten. Ook kan je samenwerken met andere MKB-bedrijven om elkaars product of dienst te promoten via social media. Zo ontvangen beide bedrijven nieuwe volgers.

Ten slotte kun je ervoor kiezen om samen te werken met een influencer. Een influencer is een persoon die door bedrijven wordt ingezet om bepaalde producten online te promoten. Vaak gebeurt dit via Instagram of YouTube. Een influencer kan jouw bedrijf of product introduceren bij zijn of haar volgers om zo jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. 

Met deze tips ben je er helemaal klaar voor om social media te gaan bestormen! Of ben je er nu juist helemaal klaar mee? Ook dan is er niets aan de hand, want je kunt social media gewoon uitbesteden aan specialisten. Wij helpen je graag om jouw social media op te zetten en naar een hoger niveau te tillen. Neem vandaag nog contact op!

Vind je deze post leuk? Deel hem:

Een vraag?

We horen het je denken: met zo’n contactformulier krijg ik vast geen antwoord. Bij ons wel! Binnen twee werkdagen nadat je op ‘verzenden’ hebt geklikt, neemt een van ons contact met je op. Gegarandeerd. Direct iemand aan de telefoon? Dan kun je ons altijd even bellen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Adres
Zutphenseweg 6
7418 AJ, Deventer

M: info@brandeniers.nl
T: 0570 244 090