fbpx

De toekomst van Google Ads? Google Performance max. campagnes

Mischa Groenen

Sinds 2021 heeft Google een nieuwe campagne: Performance Max. Het zou wel eens het begin kunnen zijn van compleet geautomatiseerd adverteren. Is deze vorm van adverteren op dit moment al de moeite waard? We hebben inmiddels enkele campagnes en we delen graag onze ervaringen met je.

Waarom is Performance Max een belangrijke stap?

Als je enige ervaring hebt met het adverteren in Google ben je inmiddels redelijk gewend aan nieuwe campagne typen. Vaak is dit niet bijzonder, ze komen en gaan. Maar een Performance Max campagne is anders dan alle anderen. Het is de basis voor een grotere visie van Google. Volledig geautomatiseerd adverteren.

Hoe werkt een Performance Max campagne?

Het nieuwe campagne type combineert alle platformen waar je via Google op kunt adverteren (Youtube, Google Shopping, Partners, Search, etc). Het werkt in de basis vrij eenvoudig. Je stelt doelen in (aankopen, leads, etc), definieert je doelgroep, upload je advertentie assets (shopping feeds, tekst, afbeeldingen en video’s) en Google doet de rest. Het platform gaat met de aangeleverde data zijn best doen om zoveel mogelijk resultaat te behalen?

Wat zijn de voordelen van een Performance Max Campagne?

(Verwachte) Betere performance:
Google claimt dat dit de meest slimme campagne tot nu toe is. De technologie achter Performance Max zou moeten zorgen voor betere resultaten. Google geeft zelf aan dat dit 12% betere resultaten oplevert.

Veel betere targeting:
Dankzij de inputs van Google’s Audio Signals is het voor het algoritme steeds gemakkelijker geworden om een aankoop bedoeling te bepalen. Wil je hier meer over weten? (https://support.google.com/google-ads/answer/2497941?hl=en)

Meer tijd voor strategie
Dankzij de complete automatisering van de campagne is er meer ruimte voor de ondernemer of marketeer om te focussen op strategische beslissingen en werkzaamheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kwaliteit van de teksten, fotografie, feeds of video.

Op welke platformen wordt geadverteerd?

De Performance Max campagne loopt geautomatiseerd op de volgende 6 kanalen:

  1. Google Search
  2. Google Display Netwerk
  3. Youtube
  4. Discover
  5. Gmail
  6. Google Maps

Pro tip: Uit onze ervaring blijkt dat adverteren op apps een minder positieve impact heeft op de resultaten en veel van het budget in het display netwerk verbruikt. Gebruik de code mobileappcategory::69500 onder Tools & Settings > audience manager. Dit zorgt ervoor dat apps worden uitgesloten.

Hoe start je een Performance Max. campagne op?

Het starten met de campagne kan even wat werk zijn. Onderstaand nemen we alle stappen met je door en wat je precies nodig hebt voor succes.

Stap 1: Start een nieuwe campagne met als doel: sales. Selecteer de juiste conversie in je account. (Meestal gewoon de conversie gekoppeld uit Google Analytics) Zorg ervoor dat je de conversiewaarde dynamisch meet. Vervolgens kies je als campagne het nieuwe Performance Max type, kies je juiste doelmarkt en koppel Google Merchant Centre.

Stap 2: Kies je dagelijkse budget en kies als doel het maximaliseren van conversiewaarde. De campagne zal hierdoor niet verbeteren op het grootste aantal bestellingen, maar op de hoogste omzet. Verwacht je enkele tientallen conversies per week? Kies dan voor een target ROAS. Dit is een gewenste verhouding tussen de omzet en de advertentiekosten. Stel je wilt voor elke euro die je uitgeeft het liefst 6 euro aan omzet maken dan kies je voor een ROAS van 600%. Heb je liever 7 euro dan kies je voor 700%.

Pro tip: Om je campagne vanaf de start een goede boost te geven kun je de target ROAS in de eerste twee weken kunstmatig laag instellen. Bijvoorbeeld 50%. De campagne zal dan in de eerste weken meer biedingen winnen en veel verkeer binnenhalen. Dit zorgt ervoor dat het algoritme sneller leert waar de kansen liggen. Vervolgens kun je de ROAS wekelijks langzaam op proberen te schalen tot het gewenste niveau.

Vul verder de rest van de campagne-instellingen aan. Dit spreekt voor zich.

Stap 3: Stel de assets van de campagne in. Het is belangrijk om hier uitgebreid de tijd voor te nemen zodat de assets van zo hoog mogelijke kwaliteit zijn.

Voeg hierbij de volgende onderdelen toe:

  • Website url waar de klanten op landen
  • Maximaal 5 verschillende logo’s
  • Maximaal 15 ondersteunde afbeeldingen
  • Maximaal 5 YouTube video’s
  • 5 korte headlines
  • 15 lange headlines
  • 5 omschrijvingen
  • Een call to action
  • Bedrijfsnaam

Stap 4: Voeg audience signalen toe. Dit kunnen verschillende doelgroepen zijn. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van retargeting, vergelijkbare bezoekers van eerdere bestsellers (gemaakt met een aangeleverde klantenlijst), bezoekers van concurrerende websites.

Pro tip: Upload een klantenlijst om een vergelijkbare doelgroep te maken met eerdere kopers van je producten. Wil je meer weten over hoe je dit doet? Klik hier.

Stap 5: Voeg advertentie extensies toe zoals je gewend bent. Je kunt hiervoor nieuwe extensies maken of extensies op accountniveau gebruiken.

Stap 6: Controleer en start je campagne. Je bent klaar om te gaan. Laat de campagne tenminste 14 dagen lopen zonder de campagne te veranderen. Hierna kun je langzaam beginnen met het testen van nieuwe assets, aanpassen van de strategie of het aanscherpen van je doelgroep.

Pro tip: Een Google Partner kan veel zorgen uit handen nemen.

Is een Google Ads Partner nog wel nodig?

Ben je zelf handig met het opstarten van je eigen campagne? Dan kun je best een eind komen. Zeker omdat de campagne zelf geautomatiseerd veel beslissingen maakt. Wil je echter het meeste uit je campagne halen? Dan is het aan te raden om een specialist in te schakelen. Zelfs bij een volledige geautomatiseerde campagne maakt strategie en ervaring het verschil. Je kunt het denk ik het best vergelijken met een vliegtuig dat op de automatische piloot vliegt. Het vliegtuig vliegt inderdaad zelfstandig. Maar de piloot geeft alle input aan de boordcomputer.

Conclusie: Google Performance Max.

Google maakt grote stappen. Het is ongelooflijk waar het Google Ads platform toe in staat is vergeleken met 5 jaar geleden. Tegelijkertijd is dit ook nodig. Er komt steeds meer concurrentie op het platform waardoor de gemiddelde kosten stijgen. Efficiënter adverteren is dan de uitkomst. We hebben inmiddels enkele maanden ervaring met de nieuwe campagne en we zijn fan. We zouden graag wel wat meer toegang willen tot het algoritme voor we onze smart shopping campagnes compleet vervangen. Zo zou het uitsluiten van zoekwoorden een geweldige toevoeging zijn. We hopen dan ook dat dit gebeurt en kijken uit naar de toekomst.

Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?

Laat je adviseren door één van onze professionals!