fbpx

Hoger komen in Google: Het 6 stappenplan van 2022

Hoger in Google komen is voor de meeste mensen een raadsel. Maar niet getreurd in deze blogpost een stappenplan waarin je precies leert hoe je op de eerste pagina en bovenaan de zoekresultaten komt. We gebruiken zelf deze lijst ook om onze klanten hoger te laten komen in Google.

 

Door: Mischa Groenen

Wil je hoger komen in Google in 2022? Dan is dit de lijst voor jou. We hebben voor het gemak deze blogpost (die flink lang is) verdeeld in verschillende hoofdstukken. Wil je direct naar een hoofdstuk toe klik dan op de onderstaande links:

Stap 1: Het verbeteren van on site SEO

Het optimaliseren van on-page content is de eerste en misschien wel meest belangrijkste ranking factor als het gaat om hoger komen in Google. Dit omdat je gemiddeld een pagina kunt optimaliseren in een uurtje en bestaande content kunt gebruiken om binnen enkele weken hoger te komen in Google. Er zijn verschillende methodes om dit te doen. Maar over het algemeen genomen volgen wij de volgende stappen.

1.1 Hoe optimaliseer je rondom zoektermen?

Zorg ervoor dat je focus zoekterm voorkomt in de titel (h1) van je pagina. Hierbij kun je, indien mogelijk, de focus term het beste vooraan de zin plaatsen.

Voorbeeld focus zoekterm: Tweedehands auto’s kopen

  • Tweedehands auto’s kopen: Hier moet je op letten
  • Tweedehands auto’s online kopen
  • Waarom tweedehands auto’s kopen de moeite waard is

Het plaatsen van deze zoekterm voor aan een zin heet ‘frontloaden’ en is belangrijk omdat Google iets meer waarde geeft aan het voorste gedeelte van een zin.

1.2 Schrijf langere content

Deze is vrij simpel. Hoe beter het antwoord op de vraag van de zoeker des te hoger kom je in Google. Uiteraard moet je geen onnodig lange content schrijven. Maar het kan zeker geen kwaad om 1200 woorden op een pagina te gebruiken. Sommige bronnen raden zelfs aan om 1800 woorden te gebruiken.

Uiteraard zijn er momenten dat het schrijven van lange content niet nodig is. Bijvoorbeeld als het gaat om ecommerce pagina’s waarbij mensen op zoek zijn naar een product. Of als het gaat over simpele korte vragen zoals: Hoe reset ik een iPhone. Het eerste resultaat op deze post (https://www.therepairhouse.com/iphone-resetten-doe-je-zo/). Gebruikt slechts 600 woorden om voor elk type Iphone een kort en praktisch antwoord te geven.

De belangrijkste tip: Schrijf een zo compleet mogelijk antwoord op de zoekvraag.

 

Stap 2: Voeg zoekwoorden toe aan je pagina

2.1 Voeg de focus zoekterm ongeveer 3-4x toe aan je pagina.

Het is hierbij belangrijk dat je schrijft voor de lezer en niet simpelweg je keyword toevoegt waar mogelijk. Het is alleen geen enkel probleem om dit een aantal keer te doen om context te geven aan de zoekmachine.

2.2 Voeg semantische zoekwoorden toe aan je pagina

Nu komen we al in het meer geadvanceerde gedeelte van ons stappenplan:

 

2.2.1 Wat zijn semantische zoekwoorden?

Deze pagina van Blauwe monsters geeft een uitstekende uitleg: “LSI Keywords zijn simpelweg semantische zoekwoorden die je kunt verweven in content. Dat wil zeggen dat je specifieke woorden in de tekst gebruikt die een relevante connectie hebben met jouw hoofdzoekwoord. Deze termen liggen als het ware in het verlengde van jouw belangrijkste zoekterm.”

Daarnaast geeft de onderstaande afbeelding van wordstream direct een compleet plaatje

Het is belangrijk om een zo compleet mogelijk antwoord te geven op de vraag om veel verkeer te krijgen. Niet alleen omdat je dan op je focus zoekterm hoger scoort, maar ook omdat je op verwante zoektermen op de eerste pagina kunt komen. 

 

2.2.2 Waar vind je semantische zoekwoorden en hoe doe je zoekwoordonderzoek?

Hiervoor heb je verschillende opties. Wij gebruiken zelf Ahrefs om zoekwoorden onderzoek te doen. Een simpel voorbeeld voor ‘tweedehands auto kopen’ levert het volgende op:

Zoals je kunt zien zijn er verschillende termen die je kunt gebruiken om antwoord te geven op de vraag: Lease, 500 euro, marktplaats, zonder BKR, Tips, Apeldoorn en 1500 euro. Het mooie van een tool als Ahrefs is dat je ook automatisch de concurrentie (hoe moeilijk het is hier op bovenaan te komen) en het zoekvolume te zien krijgt. Het nadeel van deze tool is dat hij betaald is. 

Wil je hier geen gebruik van maken? Dan kun je (semantische) zoekwoorden ook vinden door gebruik te maken van de keywordplanner in Google ads of deze gratis website.

2.3 Zoekwoorden gebruiken om de opbouw van je pagina of blog te bepalen

 

Zodra je in het zoekwoordonderzoek de juiste termen hebt gevonden neem je ze mee in het beantwoorden van de zoekvraag en de opbouw van je pagina. Zo kan een verdeling van bovenstaande termen er als volgt uit komen te zien:

 

  • h1: Tweedehands auto kopen: 5
  • h2: Een tweedehands lease auto kopen
  • h2: Welk budget heb je beschikbaar?
  • h3: Een auto kopen van 500 euro of minder
  • h3: Welke auto kun je het best kopen onder 1500 euro
  • h2: Waar kun je het beste een occasion kopen?
  • h3: Een tweedehands auto bij de dealer kopen
  • h3: Een tweedehands auto kopen op Marktplaats*

Let wel: Dit is gebaseerd op 20 seconden zoekwoordonderzoek. Om een goede pagina te schrijven is meer onderzoek nodig. Het is bedoelt als indicatie voor bovenstaande zoekwoorden.

3. Beantwoord de zoekintentie

Zoekintentie is alles als het om SEO gaat. De toevoeging van Google Rankbrain in 2015 heeft hierbij de SEO veranderd voor veel marketeers. Rankbrain is door Google ontwikkeld om te bepalen met welke intentie mensen een zoekvraag doen in plaats van alleen te kijken naar de zoekwoorden.

 

Een aantal voorbeelden van zoekintentie:

Deze afbeelding is gemaakt door Backlinko. Het geeft heel duidelijk de verschillende intenties aan. Over het algemeen zijn de zoekintenties die direct gericht zijn op aankoop het moeilijkste om voor te optimaliseren of adverteren. Omdat deze meer concurrentie hebben. Maar met het juiste antwoord niet onmogelijk.

3.1 Een voorbeelden van zoekintentie

Een voorbeeld: Kookgigant (klant van Brandeniers) staat bovenaan de zoekterm Nakiri messen. Om hier bovenaan te komen is het duidelijk dat je een e-commerce overzichtspagina nodig hebt en geen blogpost. Het gaat hierbij om commerciële of transactie search intent. Deze eerste ‘informatiepagina’ staat op de tweede pagina van Google.

Tegelijkertijd zijn er ook zoekwoorden die juist wel om een artikel vragen. Dit zijn meestal zoektermen waarbij de gebruiker informatie zoekt.

In het onderstaande voorbeeld staat de eerste zoekresultaat op de term: Boerenkool koken. Duidelijk is hier dat de lezer vraagt om een duidelijk snel antwoord.

Tip: Je kunt veel verkeer binnenhalen met informatieve content. Dit is een strategie die indirect veel waarde kan opleveren. Zeker in combinatie met een goede retargeting strategie.

4. Breng je technische SEO op orde

Dit is een no brainer. Je kunt de beste content in de wereld schrijven. Maar als deze niet technisch goed bereikbaar is of goed leesbaar is voor Google of andere zoekmachines dan gaat niemand het vinden. Gelukkig is dit voor veel bedrijven die hun website laten ontwikkelen door een bureau geen issue. Maar toch is het belangrijk hier scherp op te zijn en te blijven naarmate je website zich verder ontwikkeld en in beweging blijft.

4.1 Mobiele optimalisatie

Het eerste wat je moet checken is of je website is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Dit doe je op deze pagina: https://search.google.com/test/mobile-friendly/ Het is misschien een beetje een inkoppertje maar het zou je verbazen hoeveel websites niet voor deze test slagen.

(Mobiele test van https://brandeniers.nl)

4.2 Snelheid testen

Als je dan toch bezig bent met testen. Weet dat jaar in jaar uit snelheid een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Dit kun je hier testen: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ Met name de mobiele snelheid is voor veel wordpress en shopify websites een probleem. Zoals je kunt zien scoort onze homepage een ruime voldoende maar er is ruimte voor verbetering.


Enkele tips voor het verbeteren van je Google insights score:

  • Bezuinig niet op hosting
  • Gebruik geen overbodige plugins of apps
  • Gebruik een thema zonder al te veel overbodige css en js
  • Optimaliseer afbeeldingen en video’s
  • Gebruik een CDN om zwaardere bestanden extern te laden
  • Maak gebruik van Gzip compressie
  • Maak gebruik van caching
  • Minify code en laad geen code die niet gebruikt wordt

Meer informatie over dit onderwerp kun je hier vinden: https://moz.com/learn/seo/page-speed

Kleine sidenote: Hoeveel snelheid belangrijk is, staar je niet dood op de snelheidsscore. Het is een gemakkelijke indicatie van je core web vitals. De snelheidsscore van Google geeft soms niet het gehele plaatje en het is in 2022 nog zeker niet de belangrijkste ranking factor. Echter hoger komen in Google is hierbij niet het enige doel. Het is van groot belang voor het conversiepercentage.

4.3 Google Search Console

Start google search console op. Onder dekking kun je vinden of je pagina’s niet worden geïndexeerd en of er eventueel fouten zijn. Zoals je in het onderstaande kunt zien is er een pagina op onze website waar een fout in zit.

In de bovenste balk kun je vervolgens een indexeringsverzoek doen om te kijken wat er mis gaat op deze pagina.

Nadat de fout is opgelost is de pagina weer te indexeren.

4.4 Doe een technische audit

Er zijn veel tools op de markt die je hier mee verder kunnen helpen. Wij gebruiken hier zelf Ahrefs voor. Dit is een Tool die je website op verschillende dieptes kan scannen en op zoek gaat naar indexatie problemen. Na de scan komt de website terug met een algehele ‘Health score’ die aangeeft of en waar je veranderingen kunt doen om je website beter leesbaar te maken voor Google.

Bovenstaande tool geeft een beeld van de laatste scan met een score. Als je hier verder op inzoomt vind je suggesties voor verbeteringen:

Vaak zijn deze zeer eenvoudig op te lossen. Het vergt alleen veel tijd. Daarnaast geeft Ahrefs hele duidelijke instructies over hoe je deze problemen kunt tackelen.

5. Verlaag de Bounce Rate

Heb je alle bovenstaande punten aangepakt? Top! Dan kom je nu in de volgende SEO fase terecht. Hierbij gaat het om de nuances. Je hebt de basis staan. Nu komt het punt waarop je de echte verschillen in SEO gaat zien.

5.1 Voorkom Pogosticking

Pogosticking is eigenlijk iets heel simpels en is heel begrijpelijk. Google wil graag het beste antwoord op de vraag serveren aan de zoeker. Als ik Google 5 x om een pizzeria in Deventer vraag en 5 x is het niet te eten, dan ga ik de volgende keer op Bing zoeken. Dit werkt op verschillende niveaus. Bijvoorbeeld ook als het gaat om informatie. In onderstaande afbeelding zie je een duidelijk voorbeeld. Een gebruiker klikt het eerste resultaat in Google aan en gaat direct weer terug naar het zoekresultaat om een andere optie te bekijken.

 

Dit heet Pogosticking of als het niet alleen om Google gaat een Bounce. Ergens induiken en direct weer terug gaan. Dit is een signaal dat het antwoord dat je op een vraag geeft simpelweg niet goed genoeg is of niet goed genoeg bij de vraag aansluit. Een duidelijk signaal voor Google dat je niet op die positie had moeten staan. Als je namelijk een goed antwoord hebt. Waarom zou de bezoeker dan weg gaan?

In het bovenstaande voorbeeld kun je er vanuit gaan dat het 4e resultaat binnenkort gaat stijgen terwijl resultaten 1 tot en met 3 gaan dalen.

5.2 Wat is mijn Bouncerate?

Ben je benieuwd wat jouw bouncerate is? Dat is eenvoudig op te zoeken. Log in je Google Analytics account in en ga naar Gedrag → Site-content → Alle pagina’s. Vervolgens selecteer je bovenaan bij Segmenten: Organisch verkeer. Selecteer de data die je wilt selecteren en je krijgt een overzicht.

In het bovenstaande overzicht zie dat het bouncepercentage van bovenstaande website wat aan de hoge kant is.

5.3 Hoe verlaag ik mijn Bouncepercentage?

Het allerbelangrijkste om je Bouncepercentage te verlagen zijn de punten 1 t/m 4 die hierboven zijn beschreven. Check dus eerst of je dit op orde hebt. Zodra dit het geval is kun je naar onderstaande punten kijken.

5.3.1 Betere informatie boven de ‘fold’

Alles boven the ‘fold’ op jouw website is wat er direct in beeld is als de pagina geladen is. Simpelweg het eerste wat mensen zien. In onze ervaring is dit wat vaak de beslissing geeft om wel of niet verder te lezen.

Geef je bezoeker zo snel mogelijk antwoord op de vraag boven de fold met uitgebreide informatie of extra informatie lager op de pagina. Dit is een techniek die in nieuwsartikelen al ruim 100 jaar gebruikt wordt. Hierbij een voorbeeld van twee keer hetzelfde bericht:

Verkeersongeluk aan de dijk in Terwolde

Het was een woensdagavond en het zicht was slecht op de dijk. Veel automobilisten hadden moeite met het navigeren over de slingerende wegen. De wethouder van de gemeente deventer geeft aan: “Al jaren hebben we in November hier last. Het verkeer ervaart problemen vanwege het slechte zicht”. Ook gisterenavond heeft dit weer geluid tot een ongeluk waarbij 3 fietsen zijn geraakt door een automobilist die niets kon zien in de dichte mist. De botsing is de fietser fataal geworden.

Of:

3 fietser omgekomen door slecht zicht
Na een botsing met een auto zijn woensdagavond 3 fietsers omgekomen. Ze raakten in botsing met een automobilist die last had van dichte mist. “Al jaren hebben we in November hier last. Het verkeer ervaart problemen vanwege het slechte zicht”. Geeft de wethouder aan in een reactie.

Het tweede bericht geeft direct een veel duidelijker antwoord. Waarna de details langzaam duidelijk worden. Het is deze structuur die veel meer lezers zal doen bepalen om het bericht verder te lezen. Je hebt maar een heel kort moment om de lezer te boeien.

5.3.2 Maak je content visueel aantrekkelijk

Prikkel je bezoeker met visuele middelen om verder naar beneden op de pagina te scrollen of om langer op de pagina te blijven. Voeg video’s, audio, infographics, afbeeldingen en andere visuele middelen toe om je verhaal te versterken. Dit gaat een enorm verschil maken.

5.3.3. Zorg voor een heldere navigatie

Usability is erg belangrijk. Een duidelijke en heldere navigatie helpt je dan ook om bezoekers langer op je website te houden. Zorg voor een navigatie waarbij de hoofdnavigatie altijd helder is en de belangrijkste pagina’s vertegenwoordigd zijn. Daarnaast is het handig om secundaire navigatie toe te voegen door bijvoorbeeld bijpassende berichten of producten aan te bieden.

5.3.4. Schrijf een metatekst

Schrijf een duidelijke en aantrekkelijke metatekst. Dit is de beschrijvende tekst die je onder een zoekresultaat ziet staan. Je kunt hier een beperkt aantal tekens (eigenlijk pixels) gebruiken om je potentiële bezoeker te overtuigen van jouw pagina. Het is na de pagina zelf de belangrijkste verbetering die je kunt doorvoeren. Schrijf helder en in korte zinnen (liefst 6 tot 8 woorden) waar de pagina over gaat en welke zoekvraag je beantwoordt. Het is hierbij belangrijk om rekening te houden met de search intent zoals eerder besproken. Het is belangrijk om te weten dat dit geen directe ranking factor is. Dit werkt indirect door dat je CTR (het percentage mensen dat op het zoekresultaat klikt) verhoogt en daardoor een signaal geeft dat jij deze vraag goed beantwoord.

6. Werk aan je autoriteit

Zelf heb ik de relativiteitstheorie niet gelezen. Maar ik besef wel dat deze belangrijk is. Waarom? Veel partijen verwijzen naar dit document en hebben een samenvatting gegeven van de informatie die er in te vinden is. Dit geldt ook voor jouw website of onderneming. Er bestaat geen betere reclame dan mond tot mond reclame en dit bestaat online ook.

Simpel gezegd: het aantal links dat verwijst naar jouw website en de pagina maakt uit.

6.1 Welke links zijn belangrijk

Niet elke link is gelijk aan de andere. Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar de volgende soorten links:

  • Links van een website die relevant zijn aan jouw dienstverlening
  • Links van een hoge autoriteit. Een link van de UVA is meer waard van die van een lokale middelbare school
  • Links op pagina’s die veel autoriteit hebben. Binnen elke website heeft een pagina ook weer een eigen autoriteit
  • Links zoveel mogelijk hoog op een pagina. Sidebars en footers zijn veel minder waard dan content links
  • Links die geplaatst zijn door derde omdat je content waarde heeft

Via een SEO tool kun je een indicatie krijgen van wat de autoriteit van een website en pagina zijn. Let hierbij ook op welke pagina’s en domeinen verwijzen om te controleren of hier geen spam tussen zit.

Repesentatie van linkbuidling: https://backlinko.com/link-building

6.2 Hoe zorg ik ervoor dat mensen naar mij willen linken?

Er zijn verschillende manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat andere websites naar je gaan linken. Het belangrijkste hierbij is om te onthouden dat je ervoor moet zorgen dat je geweldige content produceert die de moeite is om naar te linken zoals afbeeldingen, video’s of blogpost. Zorg ervoor dat deze content aantrekkelijk is en beter is dan welk voorbeeld dan ook in jouw niche.

Conclusie: 6 stappen om hoger in Google te komen

Daar heb je het. Onze 6 aanbevelingen om hoger te komen in Google in 2022. Indien je deze post tot het eind hebt doorgelezen wees dan trots. Je bent al goed opweg om een echt SEO-expert te worden. Heb je vragen over deze post of wil je graag advies dat past bij jouw organisatie? Dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen! We kijken graag met je mee.

Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?

Laat je adviseren door één van onze professionals!