Onze aanpak

SamenWerkt is een coöperatie die inspeelt op de nieuwe wet; Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze wet eist dat uitzend- en detacheringsbureaus zelf het werkgeverschap van flexkrachten op zich nemen. SamenWerkt heeft verschillende krachten gebundeld in een coöperatie. Met vele andere arbeidsorganisaties vormen zij samen de, in de nieuwe wet geëiste, werkgever. Wij creëerden een identiteit waarin alle stakeholders zich kunnen herkennen en waarbij uitzend- en detacheringsbureaus zich konden aansluiten.

Branding

De positionering van SamenWerkt moest nauwkeurig gebeuren. De WAB is een gevoelig onderwerp bij uitzenders, detacheerders, payrollbedrijven en medewerkers. Om geadopteerd te worden bij de doelgroep moest het belang van samenwerken en de rol van SamenWerkt hierin, kristalhelder worden. Zo heeft het merkenpaspoort in deze case een actieve rol, om leden van SamenWerkt ook de ‘spelregels’ van de coöperatie uit te leggen.

De marketingmiddelen, zoals presentatiesjablonen en nieuwsbrieftemplates, worden door alle partijen gebruikt, maar ze kunnen dit binnen de vaste opmaak naar eigen wens inrichten.

Website

De case van SamenWerkt is in 2019 opgepakt. SamenWerkt was één van de eerste actieve spelers die de WAB aangreep om krachten te bundelen in een nieuwe samenwerkingsvorm. Bij deze nieuwe businesspropositie was het daarom van groot belang om vindbaar te worden op de belangrijkste zoektermen. Het doel: SamenWerkt kennisautoriteit maken op het gebied van de WAB regelgeving. Door het optimaliseren van een kennisbank/FAQ met onderwerpen over de WAB, is er veel organisch verkeer gegenereerd richting de website. Om dit te versterken zijn er op het gebied van activatie diverse webinars gehouden en papers geschreven.

Activatie

De communicatiestrategie was gericht op uitzenders/detacheerders en payrollbedrijven. Het doel was om uitleg te geven over SamenWerkt en leads genereren voor de coöperatie. Door middel van animatievideo’s in gerichte targetingcampagnes werd het concept SamenWerkt uitgelegd aan de doelgroep. Voor meer informatie konden er diverse whitepapers gedownload worden op campagnepagina’s. Bedrijven die de whitepapers hadden gedownload werden uitgenodigd voor een bijeenkomst waarbij ze ook lid konden worden van de coöperatie.

Langetermijn aanpak

Om op lange termijn te bouwen aan een sterk merk, wordt op een consistente wijze relevante informatie gegeven aan de doelgroep. Bij SamenWerkt hebben we de doelgroep op een vraaggestuurde wijze van informatie voorzien. Door digitaal onderzoek is achterhaald welke topics er leefden bij de doelgroep. Deze topics zijn gebruikt voor de inhoud van webinars, mailings, social media campagnes, online vindbaarheid en masterclasses. Deze aanpak is een aanjager geweest om op een structurele wijze leads te genereren.