WAT KAN ANITA WITZIER ONS LEREN OVER EYETRACKING?

dec 7, 2018

Vanmorgen zag ik een reclame op televisie van Stella fietsen. Anita Witzier krijgt in dit spotje een fiets cadeau van haar dochter en man. Ik begon mij af te vragen of dit werkt? Niet omdat de reclame slecht geacteerd is en licht irritant. Maar vanwege de plaatsing van de fiets en het merk. Ik ging op onderzoek uit.
Mischa Groenen

Mischa Groenen

Growth Hacker

 

Gelukkig bestaat er eyetracking. Dit zijn bijzondere heatmaps die zijn op gebouwd uit analyse van mensen hun kijkgedrag. Tegenwoordig is hier geen ingewikkelde hardware meer voor nodig. Iemand die mee doet aan een eyetracking experiment kan dit gewoon thuis vanuit de luie stoel doen. Hij of zij geeft toestemming om zijn webcam te laten kalibreren op de ogen en gaat aan de slag.
Een voorbeeld van hoe dit werkt kun je vinden op de volgende link.

Pas op met het gebruik van bekende mensen:

Je zou verwachten dat het gebruik van een BN’er altijd helpt voor je advertentie. Dit is alleen niet altijd het geval. Hieronder zie je een afbeelding van James Franco in een auto reclame. Er wordt weinig naar het product gekeken.

Hetzelfde geld voor deze reclame met Jennifer Anniston. Er wordt alleen naar haar en de slogan gekeken. Niemand heeft oog voor het product.

Hoe moet je bekende mensen wel gebruiken?

Mensen focussen zich altijd op herkenbare aspecten van het gezicht. Er wordt bijvoorbeeld veel gekeken naar de ogen. Deze kun je gebruiken om mensen te laten kijken naar je product of boodschap.

Ken je doelgroep:

Misschien heb ik het met betrekking tot Stella fietsen wel helemaal mis. Ik heb mij nauwelijks verdiept in de doelgroep. Babyboomers en millennials consumeren media namelijk op een compleet andere wijze. Babyboomers checken namelijk advertenties op websites vaker en doen dit langer. Millennials slaan dit gelijk over.

Nog enkele leuke toevoegingen:

In de onderstaande reclame laat Reebok zien hoe de regel van 7 werkt. Wij kijken vaak naar een afbeelding van zeven. Dit kun je in de onderstaande afbeelding zien. De schoenen en de slogan zijn hier perfect in beeld gebracht.

Niet alleen bekende personen kunnen afleiden van het product. Bekijk dit model hieronder maar. Het product dat zij vast heeft wordt totaal niet bekeken. Seks verkoopt soms té goed.

Conclusie:

Of de snabbel van Anita Witzier de elektrische fietsen echt verder helpt is mij nog steeds niet duidelijk. Misschien heb ik mij wel helemaal op de doelgroep verkeken. Toch zijn er uit deze zoektocht een aantal goede lessen te trekken. Zo is het belangrijk om BN’ers alleen de gebruiken als zij er ook echt voor zorgen dat je aandacht naar het product wordt getrokken. Hierbij kan de fotograaf of designer het verschil maken.

Verder is het belangrijk om te weten hoe jouw doelgroep media verwerkt. Een compositie die werkt voor millennials hoeft niet te werken voor babyboomers en andersom.

Tot slot is compositie alles. Probeer goed te experimenteren met de indeling van je afbeelding. Wil je hier zelf mee experimenteren probeer dan sticky eens uit!

Vind je deze post leuk? Deel hem:

Een vraag?

We horen het je denken: met zo’n contactformulier krijg ik vast geen antwoord. Bij ons wel! Binnen twee werkdagen nadat je op ‘verzenden’ hebt geklikt, neemt een van ons contact met je op. Gegarandeerd. Direct iemand aan de telefoon? Dan kun je ons altijd even bellen.

Adres
Zutphenseweg 6
7418 AJ, Deventer

M: info@brandeniers.nl
T: 0570 244 090