Future of Energy Awards
Online je tuinplanten, kweekproducten en toebehoren kopen? Ja, tuurlijk! Als webshop van deze producten heeft Megatuinshop.nl in de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Een strak SEO plan, converterende Facebook en Instagram advertenties en een sterke Google Shopping strategie. Brandeniers is al een aantal jaar verantwoordelijk voor de digitale strategie van Megatuinshop en samen werd dan ook in 2023 een geweldige groei van maar liefst 54% ten opzichte van het voorgaande jaar gehaald. De behaalde groei is niet alleen het resultaat van toewijding en hard werken, maar ook van een strategische samenwerking die de digitale aanwezigheid van Megatuinshop.nl naar nieuwe hoogten heeft getild.
Werkzaamheden
In 2023 stond Megatuinshop voor een aanzienlijke uitdaging. Na de pandemie merkte de gehele markt voor doe-het-zelfproducten en tuinartikelen een krimp op. Veel webshops in deze sector zagen hun verkoopcijfers dalen als gevolg consumentengedrag wat veranderde en economische onzekerheden. In deze context van algemene marktkrimp moest Megatuinshop niet alleen zijn positie behouden, maar wenste ook ambitieuze groeidoelstellingen te realiseren.
De noodzaak om te groeien in een krimpende markt vereist een doordachte digitale strategie en innovatieve marketing aanpak. Daarom is er een gedegen digitale marketingstrategie ontwikkeld, met als leidraad het principe āeenvoud is meerā. Met deze benadering is de focus gelegd op een sterke basis, gericht op het vergroten van de online zichtbaarheid, het aantrekken van websiteverkeer en het stimuleren van conversies door middel van vijf fundamentele stappen op vier onderdelen die we hieronder uitleggen.
Deze gecombineerde aanpak van zowel Web als Activatie zorgde voor een sterke online aanwezigheid, verbeterde de gebruikerservaring en optimaliseerde klantreis naar conversie. Het resultaat was een indrukwekkende groei van Megatuinshop in een uitdagend jaar. Zo groeide het organische websiteverkeer van 13.000 bezoekers in 2022 naar 37.000 bezoekers in 2023, haalde we een gelijke ROAS bij hogere uitgaven, groeide de omzet met 54% en werd er een 30% hogere herhaalaankoopratio gemeten. Hoe we in 2024 verder gaan? Ondanks de gemeten groei hopen we pas echt in komend jaar de vruchten te gaan plukken van dit succes. Dat betekent dus een stijgende omzetlijn, nog meer focus op herhaalaankopen en klantbinding.
In 2023 stond Megatuinshop voor een aanzienlijke uitdaging. Na de pandemie merkte de gehele markt voor doe-het-zelfproducten en tuinartikelen een krimp op. Veel webshops in deze sector zagen hun verkoopcijfers dalen als gevolg consumentengedrag wat veranderde en economische onzekerheden. In deze context van algemene marktkrimp moest Megatuinshop niet alleen zijn positie behouden, maar wenste ook ambitieuze groeidoelstellingen te realiseren.
De noodzaak om te groeien in een krimpende markt vereist een doordachte digitale strategie en innovatieve marketing aanpak. Daarom is er een gedegen digitale marketingstrategie ontwikkeld, met als leidraad het principe āeenvoud is meerā. Met deze benadering is de focus gelegd op een sterke basis, gericht op het vergroten van de online zichtbaarheid, het aantrekken van websiteverkeer en het stimuleren van conversies door middel van vijf fundamentele stappen op vier onderdelen die we hieronder uitleggen.
Deze gecombineerde aanpak van zowel Web als Activatie zorgde voor een sterke online aanwezigheid, verbeterde de gebruikerservaring en optimaliseerde klantreis naar conversie. Het resultaat was een indrukwekkende groei van Megatuinshop in een uitdagend jaar. Zo groeide het organische websiteverkeer van 13.000 bezoekers in 2022 naar 37.000 bezoekers in 2023, haalde we een gelijke ROAS bij hogere uitgaven, groeide de omzet met 54% en werd er een 30% hogere herhaalaankoopratio gemeten. Hoe we in 2024 verder gaan? Ondanks de gemeten groei hopen we pas echt in komend jaar de vruchten te gaan plukken van dit succes. Dat betekent dus een stijgende omzetlijn, nog meer focus op herhaalaankopen en klantbinding.
Onderdeel ƩƩn van de online strategie is full focus op uitgebreide SEO en contentcreatie. Dat betekent de website aanzienlijk verrijken met SEO-geoptimaliseerde content. Door het toevoegen van waardevolle teksten en het optimaliseren van de gehele website, hebben we de organische vindbaarheid verbeterd. Eenmaal op de website hebben we het gebruikersgemak geoptimaliseerd voor conversie. Door de webshop zo simpel mogelijk te houden, verbeterden we de gebruikerservaring, wat leidde tot een nagenoeg gelijke conversie percentage, ondanks verhoging van de budgetten.