Megatuinshop

119% meer groen in de tuin met Megatuinshop

Online je tuinplanten, kweekproducten en toebehoren kopen? Ja, tuurlijk! Als webshop van deze producten heeft Megatuinshop.nl in de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Een strak SEO plan, converterende Facebook en Instagram advertenties en een sterke Google Shopping strategie. Brandeniers is al een aantal jaar verantwoordelijk voor de digitale strategie van Megatuinshop en samen werd dan ook in 2023 een geweldige groei van maar liefst 54% ten opzichte van het voorgaande jaar gehaald. De behaalde groei is niet alleen het resultaat van toewijding en hard werken, maar ook van een strategische samenwerking die de digitale aanwezigheid van Megatuinshop.nl naar nieuwe hoogten heeft getild.

Werkzaamheden

WebsiteSEASEOSocial AdsEmailmarketing
  • SITUATIE
  • ACTIE
  • RESULTAAT

Situatie

In 2023 stond Megatuinshop voor een aanzienlijke uitdaging. Na de pandemie merkte de gehele markt voor doe-het-zelfproducten en tuinartikelen een krimp op. Veel webshops in deze sector zagen hun verkoopcijfers dalen als gevolg consumentengedrag wat veranderde en economische onzekerheden. In deze context van algemene marktkrimp moest Megatuinshop niet alleen zijn positie behouden, maar wenste ook ambitieuze groeidoelstellingen te realiseren.

  • SITUATIE
  • ACTIE
  • RESULTAAT

Actie

De noodzaak om te groeien in een krimpende markt vereist een doordachte digitale strategie en innovatieve marketing aanpak. Daarom is er een gedegen digitale marketingstrategie ontwikkeld, met als leidraad het principe ā€˜eenvoud is meer’. Met deze benadering is de focus gelegd op een sterke basis, gericht op het vergroten van de online zichtbaarheid, het aantrekken van websiteverkeer en het stimuleren van conversies door middel van vijf fundamentele stappen op vier onderdelen die we hieronder uitleggen.

  • SITUATIE
  • ACTIE
  • RESULTAAT

Resultaat

Deze gecombineerde aanpak van zowel Web als Activatie zorgde voor een sterke online aanwezigheid, verbeterde de gebruikerservaring en optimaliseerde klantreis naar conversie. Het resultaat was een indrukwekkende groei van Megatuinshop in een uitdagend jaar. Zo groeide het organische websiteverkeer van 13.000 bezoekers in 2022 naar 37.000 bezoekers in 2023, haalde we een gelijke ROAS bij hogere uitgaven, groeide de omzet met 54% en werd er een 30% hogere herhaalaankoopratio gemeten. Hoe we in 2024 verder gaan? Ondanks de gemeten groei hopen we pas echt in komend jaar de vruchten te gaan plukken van dit succes. Dat betekent dus een stijgende omzetlijn, nog meer focus op herhaalaankopen en klantbinding.

  • SITUATIE
  • RESULTAAT
  • ACTIE

Situatie

In 2023 stond Megatuinshop voor een aanzienlijke uitdaging. Na de pandemie merkte de gehele markt voor doe-het-zelfproducten en tuinartikelen een krimp op. Veel webshops in deze sector zagen hun verkoopcijfers dalen als gevolg consumentengedrag wat veranderde en economische onzekerheden. In deze context van algemene marktkrimp moest Megatuinshop niet alleen zijn positie behouden, maar wenste ook ambitieuze groeidoelstellingen te realiseren.

  • SITUATIE
  • RESULTAAT
  • ACTIE

Actie

De noodzaak om te groeien in een krimpende markt vereist een doordachte digitale strategie en innovatieve marketing aanpak. Daarom is er een gedegen digitale marketingstrategie ontwikkeld, met als leidraad het principe ā€˜eenvoud is meer’. Met deze benadering is de focus gelegd op een sterke basis, gericht op het vergroten van de online zichtbaarheid, het aantrekken van websiteverkeer en het stimuleren van conversies door middel van vijf fundamentele stappen op vier onderdelen die we hieronder uitleggen.

  • SITUATIE
  • RESULTAAT
  • ACTIE

Resultaat

Deze gecombineerde aanpak van zowel Web als Activatie zorgde voor een sterke online aanwezigheid, verbeterde de gebruikerservaring en optimaliseerde klantreis naar conversie. Het resultaat was een indrukwekkende groei van Megatuinshop in een uitdagend jaar. Zo groeide het organische websiteverkeer van 13.000 bezoekers in 2022 naar 37.000 bezoekers in 2023, haalde we een gelijke ROAS bij hogere uitgaven, groeide de omzet met 54% en werd er een 30% hogere herhaalaankoopratio gemeten. Hoe we in 2024 verder gaan? Ondanks de gemeten groei hopen we pas echt in komend jaar de vruchten te gaan plukken van dit succes. Dat betekent dus een stijgende omzetlijn, nog meer focus op herhaalaankopen en klantbinding.

megatuinshop brandeniers megatuinshop brandeniers

Website optimalisatie en uitgebreide SEO

Onderdeel ƩƩn van de online strategie is full focus op uitgebreide SEO en contentcreatie. Dat betekent de website aanzienlijk verrijken met SEO-geoptimaliseerde content. Door het toevoegen van waardevolle teksten en het optimaliseren van de gehele website, hebben we de organische vindbaarheid verbeterd. Eenmaal op de website hebben we het gebruikersgemak geoptimaliseerd voor conversie. Door de webshop zo simpel mogelijk te houden, verbeterden we de gebruikerservaring, wat leidde tot een nagenoeg gelijke conversie percentage, ondanks verhoging van de budgetten.

0
groei
0
groei in websitebezoekers
0
meer herhaalaankopen
0
hogere orderwaarde
119% meer groen in de tuin met Megatuinshop
119% meer groen in de tuin met Megatuinshop
119% meer groen in de tuin met Megatuinshop
119% meer groen in de tuin met Megatuinshop
119% meer groen in de tuin met Megatuinshop

Google Ads en geoptimaliseerde Shopping Feed

Bij het tweede onderdeel van de online strategie lag de focus op data-gedreven Google Ads campagnes en de optimalisatie van de Shopping Feed. De benadering van Google Ads is meer data-gedreven, met speciale focus op Performance Max (shopping) campagnes. Door gebruik te maken van geavanceerde targeting en optimalisatie, zijn advertentie-uitgaven efficiĆ«nter ingezet en is de ROI van de campagnes gelijk gebleven bij een hoger budget. De Shopping Feed van Google is geoptimaliseerd, waardoor producten nauwkeuriger en aantrekkelijker werden weergegeven in de advertenties. Hiermee hebben we de klikfrequentie en de conversieratio’s verbeterd.

META ads en dynamische productadvertenties

Onderdeel drie bestond uit het opstarten van Meta advertenties en de catalogus advertenties. Voor het eerst hebben we Meta advertenties ingezet op basis van een productfeed. Dit stelde ons in staat om dynamisch productadvertenties te tonen aan potentiƫle klanten op platforms zoals Facebook en Instagram, waardoor we een nieuw publiek bereikten en de verkoop stimuleerden.

Mailflows

Het laatste onderdeel is een aanvulling op bovengenoemde strategieƫn; geautomatiseerde emailflows. Deze zorgvuldig ontworpen e-mailcampagnes zijn gericht op het verhogen van de klantenbinding, het stimuleren van herhaalaankopen en het maximaliseren van de levenslange waarde van elke klant. Disclaimer: Brandeniers is trots op de bereikte resultaten i.c.m. Megatuinshop. Dit was nooit gelukt zonder de kwaliteit van de ondernemer en product market fit. De kwaliteit van de service en 1100+ positieve reviews hebben ons in staat gesteld om een accelerator van groei te zijn. Beyond potential.

Overige Cases