fbpx

5 trends in B2B-marketing automation

Mischa Groenen

B2B-marketing automatisering is booming! Het doordringt bijna elke vooruitstrevende B2B-marketingstrategie en vertoont geen tekenen van vertraging. Sterker nog we staan pas aan het begin. Marketing Automatisering is wereldwijd al een industrie van $ 7,25 miljard en zal naar verwachting de komende jaren met 20% per jaar groeien (SharpSpring’s “Investor Presentation Jan 2019.”). Daarnaast waren Marketing Automatisering Platforms de op één na hoogste technologie-investeringsprioriteit voor B2B-marketeers in 2020 volgens het rapport van Dun & Bradstreet, (B2B Enters The Experience Era: 2020 Data-Driven Marketing & Advertising Outlook).

Brandeniers is hier geen uitzondering op. Ook wij investeren veel tijd en energie in het optimaliseren van onze skills en dienstverlening. Goed genoeg introductie. Hier zijn zonder specifieke volgorde de 10 trends die wij in zien voor 2022. (en natuurlijk stiekem al in 2021 aan het uitvoeren zijn):

Personalisatie

Personalisatie is veel verder gegaan dan voornamen in aanhef. Dankzij geavanceerde software platforms is personalisatie nu verworven in de hele customer journey. Afhankelijk van de compleetheid van de klantdata + het uitmeten van activiteiten kunnen marketing automatiseringssystemen dat lang gezochte ideaal bereiken: de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment. Personalisatie kan ook via verschillende kanalen. Geavanceerde marketing automatiseringssystemen kunnen inhoud personaliseren voor verschillende leden van een B2B-aankoopgroep. 

Een stakeholder zal dus een iets andere (maar nog steeds complementaire) boodschap zien dan wat een beslisser te zien krijgt. In de basis zijn er vier primaire kanalen voor content personalisatie:

  • E-mail
  • sms
  • Website berichten en pagina’s
  • Online advertenties

Het verkrijgen van de juiste gegevens voor dit alles is “key” en is natuurlijk een enorme onderneming. Je moet het volgende verzamelen en goed meten:

  • transactiegegevens
  • gedragsgegevens
  • contactgegevens
  • Interactie gegevens
  • en meer, afhankelijk van je programma

Hierbij is de juiste data bronnen te koppelen in een database. Veel automation software producten bieden dit aan en beschikken over een API waarmee je verschillende datastromen kunt combineren om tot nieuwe inzichten en strategieën te komen.

Automatisering van digitale advertenties

Met name de automatisering in advertenties versnelt zo snel dat sommige experts hebben voorspeld dat tegen 2022 80% “van het advertentie proces zal zijn geautomatiseerd”. Dit is alleen voorspeld in een pre IOS 14.5 waarin machine learning onbeperkt data beschikbaar had om te groeien. Neemt niet weg dat de advertentie-algoritmen van Facebook en Google steeds meer het campagne beheer over, van bod aanpassingen en doelgroep targeting tot creatief. De combinatie van de eigen data van het bedrijf en de algoritmen lijkt een succes combinatie voor de toekomst.

Daarnaast zie je dat eigenlijk alle marketing automation tools direct data kunnen doorsturen naar Facebook of LinkedIn om aangepaste doelgroepen mee te maken. In normale taal betekent dit: Zodra een prospect een email campagne van je opent weet Facebook dit direct en kan hier advertenties op aanpassen of mensen zoeken die vergelijkbaar gedrag vertonen die je nog niet kent.

Multichannel Marketing

Gewoon een nieuwsbrief en een Google Ads campagne is niet meer voldoende. Vroeger was e-mail voldoende, en het is zeker essentieel, maar sms-berichten, sociale media, advertenties en berichten en inhoud op uw website moeten ook synchroon lopen om de resultaten te krijgen die marketing automatisering kan opleveren.

Bijvoorbeeld: Een klant heeft vaak meerdere contactmomenten nodig om tot een actie over te gaan. Zoek je dus mensen die mee doen aan een nieuwe webinar die ontwikkeld is. Dan zoek je op basis van de data die je beschikbaar hebt het juiste segment en gebruik je meerdere kanalen en middelen tegelijkertijd om aanmeldingen te realiseren. In onderstaande afbeelding kun je een voorbeeld van een mix van kanalen vinden:

Multichannel marketing automation

NAADLOOS SAMENWERKEN VAN SALES EN MARKETINGAFDELING.

Afgezien van de voor de hand liggende voordelen van marketing automatisering, is er nog iets heel interessants aan de hand, en hoewel er minder over wordt gesproken. Sales en marketing alignment is niet iets waar marketing automatisering vooral bekend om staat. Maar in toenemende mate zoeken moderne ondernemingen naar kwalitatief goede input voor het Sales team. Marketing- en sales afstemming is misschien wel een van de moeilijkste dingen om te bereiken, ook al is het een van de investeringen die de beste resultaten opleveren. Dat dit in steeds grote maten gebeurd laat zien hoe toegewijd veel verkoop- en marketing teams zijn om eindelijk effectief samen te werken. Het is misschien wel de belangrijkste reden dat marketing automatisering zo effectief is.

"*" geeft vereiste velden aan

Wil je graag verder lezen?

Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief om dit artikel af te lezen.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?

Laat je adviseren door één van onze professionals!